Câte ceva despre euritmie V: Euritmia pedagogică – Școala
Școala!!!!
Emoții, desprindere de familie, de atmosfera de cloșcă sub care ne-a ținut educatoarea de grădiniță, explorări de noi orizonturi și o grămadă de trăiri, sentimente și experiențe noi.
Școala este musai să ne deschidă ușa spre a explora și a trăi lumea nou. Cunoștințele și informațiile sunt necesare dar nu sunt decât 10 % din ceea ce păstrăm când o încheiem. Ceea ce experimentăm ca trăire rămâne cu noi în proporție de 80 %. Acum ia gândiți-vă că matematica, limba maternă, geometria, literatura, limbile străine, algebra, muzica, geografia, istoria, fizica, chimia și toate celelalte discipline din programa unei școli le învățați trecându-le printr-o paletă întreagă de mijloace și metode care mai de care mai creative.
Matematica o faceÈ›i cu ritmuri È™i cu cântec, literatura cu desen È™i cu imagini, geografia cu călătorii È™i fotografie, istoria cu teatru, fizica cu realizarea de diverse mecanisme, chimia pictând graffiti….cam aÈ™a ar fi o È™coală a experienÈ›ei. Cam aÈ™a dar cu o structură realizată pe verticală È™i pe orizontală este planul educaÈ›ional al È™colii Waldorf.
Sunt multe de spus pe marginea subiectului, multe polemici de purtat și multe de argumentat, multe prejudecăți de demontat și mai ales e necesară o schimbare de paradigmă pentru a putea să vezi imensa bogăție a unui mod de a educa formal și nu informal.
Euritmia este arta școlilor Waldorf poate cea mai integrativă datorită felului cum înglobează în ea toate celelale discipline de studiu. Matematica e metamorfozată în raporturi muzicale și elementele de compoziție, geometria apare ca metamorfoză a coregrafiilor spațiale de mișcare, literatura ca tipuri de forme și calități de mișcare, gramatica în relațiile dintre diversele elemente coregrafice. Euritmia face din toate celelate discipline o experiență, caracteristicile fundamentale ale gramaticii sunt temelia euritmiei poetice și iar fundamentele matematice ale muzicii sunt temelia euritmiei muzicale. Începând din clasa I și până la liceu an după an prin euritmie toate celelalte discipline sunt duse într-o sferă nouă și plină de viață. Mijlocește nu doar însușirea de cunoștințe, ci prin transformarea lor în experiență deschide ușa spre o cunoaștere de sine care este absolut unică.
E clar că există multe moduri de a preda euritmia, există multe feluri de a explora această artă. E și mai clar că fiecare euritmist are individualitatea sa și personalitatea sa, prin prisma lor va construi tot ceea ce va lucra cu elevii săi. Dar ca orice formă de artă are niște etape care trebuie parcurse și care pentru școală sunt strâns legată de etapele prin care trec copii așa încât să le fie sprijinită dezvoltarea. Intrarea în studiul euritmiei în sine e recomandabil abia de la vârsta de 21 de ani, dar tot ceea ce face în școală este să pregătească instrumentul ( trupul ) și instrumentistul ( idividualitatea fiecărui copil ) pentru momentul în care va decide să pornească pe drumul de a deveni euritmist. Scopul eurtmiei în școală nu e să educe viitori euritmiști, ci să își aducă aportul în formarea arhitecturii interioare a fiecărui copil. Acest proces nu este unul șablon, ci dimpotrivă o configurație pornită din ființa fiecărui copil în parte.
Fiecare an cu tematica sa specifică, cu elementele sale aparte de lucru, cu sumedenia de conținuturi în strânsă legătură cu celelalte discipline teoretice.
Dacă vă uitaÈ›i la structura impulsurilor pedagogice ale È™colii Waldorf È™i la cerinÈ›ele È™i tendinÈ›ele timpului în care trăim, a constientizărilor È™i elementelor pe care psihologia È™i pedagogia le realizează abia acum….puteÈ›i să realizaÈ›i cu mare surprindere cât de vizionară È™i de revoluÈ›ionară a fost È™i încă este gândirea steineriană pe temelia căreia este clădită această alternativă.
Euritmia este forma de artă născută din inima gândirii antroposofice, forma cea mai completă de manifestare a acestui impuls spiritual.
Lasă un răspuns
Vrei să te alături discuției?Aici poți contribui!