Câte ceva despre Euritmie IV: Euritmia Pedagogică – Grădinița
Arta pusă în slujba pusă în slujba dezvoltării sănătoase a omului. Cam așa am putea începe să descriem ceea ce face euritmia în procesul de educație.
Curios sau nu imediat după inițierea cursului de euritmie alături de Lory Maier – Smits începe Nora von Baditz un curs pentru copii mici, despre acest curs se găsesc notițe în caietul de studiu nr.10 sub numele de Dansul copiilor (Kind Tanz) și de atunci au pornit primii pași spre ceea ce avea să devină treptat euritmia pedagogică.
De atunci și până azi ea este un element fundamental în școala Waldorf. Fără să exagerez în nici un fel pot să spun că o școală Waldorf fără euritmie nu este o școală Waldorf cu adevărat. Este inima acesteia, punând în mod practic și viu în mișcare întreaga antropologie antroposofică fiind elementul care modelează atât exteriorul cât mai ales interiorul viitorilor oameni mari.
Când începe și cum se face euritmia pedagogică?
Începe de la grădiniță cu elementele specifice de mișcare dezvoltate din atmosfera și conținuturile caracteristice vârstelor mici. Copilul de grădiniță este atât de profund legat de elementul de mișcare încât acest element este defapt temelia oricărui mijloc pedagogic în perioada preșcolară. Membrele sunt cele care trebuie să fie mereu implicate. Copilul mic se află într-un proces de dezvoltare în mod special trupească, motiv pentru care din punct de vedere euritmic el este într-o puternică mișcare descendentă, din punct de vedere spiritual, coborând tot mai mult către pământ pe de o parte, și în același timp este într-o mișcare ascendentă în ceea ce privește dezvoltarea sa pământească. Astfel temelia construirii oricărui proces euritmic cu copii este această mișcare cu dublu sens, noi o numim foarte simplu concentrare și destindere în euritmie. Orice lucru pe care îl aduc către copil, euritmic vorbind, are această necesitate de bază să se subscrie acestui proces de concentrare și destindere.
Basmele, poveștile, poeziile și muzica pentatonică vin alături de gesturile euritmice, geografia corporală și exerciții special create pentru a sprijini dezvoltarea și întruparea echilibrată și armonioasă a copilului mic. Copilul tăriește cu imaginile însuflețite de rostire și de gesturile euritmice alese cu grijă și realizate atent ca fiecare nuanță să poată fi preluată de copil și imitată. Temelia copilăriei mici este imitația, iar copilul va urma în lumea de poveste pe care o crează euritmstul prin lucrul cu ei. Sesiunile de lucru cu cei de grădiniță sunt mai scurte de aproximativ 30 minute și chiar dacă educatorii de grădiniță ar putea spune că seamănă cu ceea fac ei în jocul în cerc, realitatea este că euritmistul aduce și urmărește niște lucruri foarte precise în proces, știind cum acționează și ce fel de efecte au fiecare din aceste gesturi în organismul copilului, atât la nivel corporal cât și la nivel vital și sufletesc-spiritual. Studiul acestor aspecte este o specializare în euritmie și se realizează după terminarea formării de bază de 5 ani despre care am vorbit puțin în postările anterioare legate euritmia artistică.
Fără aceaste module de lucru pedagogic euritmia cu copii devine foarte complicată, de cele mai multe ori euritmiștii ating pragul disperării în primii ani de lucru în școală dacă nu au șansa de a avea pe cineva din breaslă cu experiență.
De ce asta?
Pentru că între arta de scenă și manifestarea ca artist și euritmist pedagog e o mare diferență. Este nevoie să cunoști toate elementele de antropologie și să fi parcurs procesul de modelare a conținuturilor de la grădiniță până la liceu pentru a putea să metamorfozezi arta scenică în artă pedagogică.
Toți colegii care lucrează cu euritmie în grădiniță vor confirma cât de revigorantă și satisfăcătoare poate fi această muncă cu copiii mici.Dar și că este necesară o pregătire interioară și o experiență mare pentru ca ceea ce pare atât de ușor și jucăuș să reușească cu adevărat de fiecare dată.
Euritmia la grădiniță este cea mai importantă lucrare de bază pentru viitor. Ar trebui să o facem cât mai bine!Pe de o parte și mai presus de toate, desigur, pentru copii, care pot beneficia atât de mult din asta pentru dezvoltarea lor.
Ne gândim aici la afirmația remarcabilă a lui R. Steiner:
„Dacă cineva dansează cu copii mici (făcând euritmie elementară), atunci ei pot obține o putere a eului pe care nici educația școlară, nici destinul nu o pot produce.”
din: „Kind tanzt” material de studiu al Asociația Internațională a Grădinițelor Waldorf Numărul 10, Pagina 6
Pe de altă parte, imaginea acestei arte ca mijloc eficient din punct de vedere pedagogic este semnificativ și pentru părinți, care pot experimenta aici pentru prima dată euritmia și efectele acesteia prin intermediul copiilor lor.Și nu în ultimul rând, un efect convingător al euritmiei în grădiniță este esențial și în ceea ce privește educatorii, de a căror apreciere depinde atât de semnificativ disponibilitatea copiilor de a participa. În acest sens, „euritmiștii grădiniței” sunt ambasadori importanți ai euritmiei. Ea trebuie cunoscută prin trăire, înțeleasă prin gândirea asupra experienței de către prăinți și pedagogii de grădiniță și urmărită în efectele sale atât de însănătoșitoare asupra dezvoltării copiilor.
Lasă un răspuns
Vrei să te alături discuției?Aici poți contribui!